Voor veel mensen is vertrouwen een wat ongrijpbaar en onpeilbaar begrip, dat moeilijk in cijfers is uit te drukken. Maar Stephen M.R. Covey claimt dat vertrouwen een keihard economisch meetbaar managementinstrument is.

De zoon van Stephen R. Covey (de auteur van ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’) schreef daarom het boek ‘De snelheid van vertrouwen’. Covey beschrijft hierin dat er een verband bestaat tussen vertrouwen, snelheid en kosten:

“Als het vertrouwen daalt vertraagt dat het proces, waardoor de kosten stijgen. Andersom geldt ook dat als het vertrouwen toeneemt, dit een positieve impact heeft op het proces en de kosten daarvan.”

Het valt in ieder geval niet te ontkennen dat vertrouwen op z’n minst een bijdrage levert aan het succes van een team. Maar hoe vergroot je dat vertrouwen? In het boek worden 13 principes uitgewerkt hoe je je gedrag aan kunt passen om zo het vertrouwen in je relaties of binnen je team te vergroten:

  1. Praat rechtdoorzee: Wees eerlijk, duidelijk en benoem de zaken zoals ze zijn zonder bot te zijn.
  2. Toon respect: Toon oprechte interesse, vriendelijkheid en respect, ook voor mensen die niet iets voor je kunnen betekenen.
  3. Creëer transparantie: Wees helder en eerlijk over je bedoelingen en houd nooit informatie achter.
  4. Herstel fouten: Fouten verdoezelen kan verleidelijk zijn maar het is beter om je fouten toe te geven en deze ook te verbeteren.
  5. Toon loyaliteit: Dat kan op twee manieren; ten eerste door elkaars bijdrage aan het teambelang te erkennen. Ten tweede door niet slecht te spreken achter de rug van mensen om. Roddelen hoort niet thuis op de werkvloer.
  6. Lever resultaten: Veel doen voor je team of organisatie wordt gewaardeerd maar uiteindelijk gaat het om de resultaten van je werk. Als je ervoor zorgt dat resultaten behaald worden dan krijgen mensen meer vertrouwen in je werk.
  7. Word beter: Schat de feedback die je van andere krijgt op waarde en gebruik het om jezelf te verbeteren en te ontwikkelen.
  8. Onderken de realiteit: Loop niet weg voor moeilijke zaken maar ga ze aan.
  9. Verduidelijk verwachtingen: Wanneer ieders verwachtingen duidelijk zijn, is er minder ruimte voor teleurstelling.
  10. Wees aanspreekbaar: Neem je verantwoordelijkheid en geef anderen niet de schuld van je eigen fouten.
  11. Luister eerst: Echt luisteren naar anderen is soms moeilijker dan we willen toegeven. Begin eens met echt te willen begrijpen wat de ander zegt zonder zelf te spreken.
  12. Kom afspraken na: Als je zorgvuldig bent in de beloftes die je maakt, is het ook makkelijker om je afspraken na te komen.
  13. Geef vertrouwen: Er kleeft veel risico aan het geven van vertrouwen. Schat de situatie daarom altijd goed in maar laat het niet in de weg staan om mensen vertrouwen te gunnen.

Op basis van het boek heeft Drielink Coaching een vertrouwenstest ontwikkeld waarmee je deze aspecten ook bij jouw team kunt toetsen. Je krijgt inzicht in de mate waarin jij vindt dat er vertrouwen is in het team. Als alle teamleden de test invullen krijg je een totaalbeeld van het vertrouwen binnen het team. Wij hebben vertrouwen ingedeeld op basis van 4 factoren, namelijk: openheid, betrouwbaarheid, acceptatie en congruentie. Met behulp van de testresultaten kunnen we het team op een interactieve manier meer inzicht geven in wat er nodig is om het vertrouwen te vergroten.

Wil jij werken aan het opbouwen van vertrouwen in je team? Drielink Coaching helpt je graag!