Duurzame inzetbaarheid is in veel organisaties een actueel onderwerp. Maar hoe dit begrip wordt gedefinieerd, verschilt enorm. Er zijn nog altijd organisaties die alleen naar de verzuimcijfers kijken om te beoordelen hoe het met hun werknemers gaat. Maar duurzame inzetbaarheid is zo veel breder dan dat. Gelukkig begint dat besef steeds meer door te dringen.

Verzuimcijfers vertellen niet alles

Een manager vertelde me onlangs over de hoeveelheid aan  veranderingen die plaatsvinden in de organisatie waar ze voor werkt: verschillende locaties die samengevoegd worden, verhuizingen, veranderende functieprofielen, personele wisselingen. Allemaal zaken waar mensen onzeker van worden. Aan de verzuimcijfers is niets bijzonders te zien, dus zou je kunnen denken dat het goed gaat met de mensen. Maar als je naar ze luistert, merk je dat er stress is. Ze gaan door omdat ze loyaal en betrokken zijn, maar eigenlijk lopen ze op hun tenen en gaat het helemaal niet goed.

Als je verzuimcijfers als enige graadmeter van  duurzame inzetbaarheid neemt, mis je dus een hoop informatie. Je loopt zo achter de feiten aan en bent te laat als het misgaat. Wil je echt weten hoe het met je medewerkers gaat, dan moet je interesse tonen en ook vragen of ze het leuk vinden op hun werk, of ze het goed met hun collega’s kunnen vinden, hoe het thuis met ze gaat, of ze genoeg slapen. Dat soort dingen. Zo voorkom je dat het misgaat, door te zorgen dat het goed gaat.

Neem elkaar serieus

Het gaat erom dat je weet wat er speelt bij je medewerkers. Iemand die mantelzorg biedt aan een ziek familielid, of bijvoorbeeld net een scheiding achter de rug heeft, neemt die zorgen mee naar het werk. Dat beïnvloedt dus hoe iemand functioneert. Als manager hoef je die problemen niet op te lossen, maar als je er aandacht voor hebt, win je wel een heleboel. Dan neem je elkaar serieus, wat belangrijk is om je veilig te voelen. En dat heeft weer een positieve invloed op de prestaties.

Projectteam duurzame inzetbaarheid

Zo sprak ik laatst iemand die teamleider is bij een grote Nederlandse gemeente en een projectteam heeft opgezet, gericht op duurzame inzetbaarheid. Voor dat programma is actief geluisterd naar de mensen op de werkvloer. Zij zijn immers degenen die kunnen vertellen wat er nodig is. Hier zijn een aantal leuke, interessante acties uit gekomen, zoals:

  • Een complimentenmuur: een muur waar collega’s complimenten voor elkaar op kunnen hangen. Een simpel maar doeltreffend middel om mensen uit te nodigen en aan te moedigen op een positieve manier met elkaar om te gaan en een prettige sfeer op het werk te creëren. Het leuke is: het slaat ook over op mensen die erlangs lopen. Zo’n compliment doet wat met je, zelfs al is het niet voor jou bedoeld. Prachtig toch, als een team zoiets zelf bedenkt?
  • Omdat het thuisfront als erg belangrijk gezien wordt, is er een feest georganiseerd waarbij het gezin ook werd uitgenodigd. Dit werd erg gewaardeerd en gaf meer begrip voor zowel de werksituatie als de thuissituatie.
  • Het team had ook praktische tips verzameld voor mensen die in ploegendiensten werken, over wat helpt om overdag te slapen als je ’s nachts moet werken. Een hele goede tip was om een paar uur van tevoren een zonnebril op te zetten, zodat je ogen alvast aan het donker wennen. Zoiets kun toch je niet achter een bureau verzinnen?

Ik vond het erg interessant om te horen dat er bij deze gemeente zo serieus en praktisch over het proces van duurzaam inzetbaarheid wordt nagedacht en ik hoop dat veel organisaties dit voorbeeld zullen volgen. Want hoe fijn is het als bedrijven en medewerkers zo met elkaar omgaan dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat?

Deel je ervaringen!

Hoe wordt er in jullie bedrijf of organisatie omgegaan met duurzame inzetbaarheid? Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen voorbeelden uit de praktijk. Wil je ze delen? Reageer dan op mijn blog!